Στην τελική ευθεία για τον ΒΟΑΚ: Επίσκεψη Μητσοτάκη στην Κρήτη για την πρόοδο των έργων και τις επενδύσεις

Στην Κρήτη θα βρεθεί στις 21 Ιουλίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με στόχο να ενημερωθεί για την πορεία των έργων στο νησί και κυρίως για τον σχεδιασμό προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες στο κεντρικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο.

Το συγκεκριμένο τμήμα θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης που υπέγραψε ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και κυρώθηκε από τη Βουλή στα τέλη Μαΐου. Δύο άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος) κατασκευάζονται ήδη, το πρώτο με βάση Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και το δεύτερο ως δημόσιο έργο.

Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται η κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο και ως προαίρεση η αναβάθμιση και του τμήματος από Κίσσαμο μέχρι Χανιά. Το συνολικό μήκος του αυτοκινητοδρόμου, μαζί με την προαίρεση φτάνει τα 187 χιλιόμετρα περίπου, τα 30 από τα οποία αφορούν στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά. Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως η προαίρεση αυτή θα ασκηθεί αμέσως μετά την έκδοση των Περιβαλλοντικών Όρων του τμήματος. Στο επίκεντρο της επίσκεψης του πρωθυπουργού θα βρεθούν και τα άλλα μεγάλα έργα στο νησί όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης που βρίσκεται στο τελικό στάδιο προ της λειτουργίας, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, μεγάλα αρδευτικά έργα, κ.α.

Τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών Χρ. Δήμας έχουν υποστηρίξει πως στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης παραμένει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης να αποτελέσει έναν ενιαίο, σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα που θα συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία, τη δυτική άκρη του νησιού με την ανατολική. Για την επέκταση του ΒΟΑΚ και προς τα ανατολικά έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την έκταση από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ το υπουργείο θα χρηματοδοτήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα τις μελέτες από την Παχιά Άμμο μέχρι τη Σητεία.

Για την κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο ο παραχωρησιούχος υποχρεούται να επενδύσει εξ ιδίων συνολικά 219,3 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που ασκηθεί το δικαίωμα προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά τότε η επένδυση αυτή του παραχωρησιούχου αυξάνεται σε 243,5 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει, επίσης, και δάνεια από εμπορικές τράπεζες που ανέρχονται σε 971,8 εκατ. ευρώ χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης. Αν ενεργοποιηθεί η προαίρεση τα δάνεια αυτά ανέρχονται σε 1,079 δισ. ευρώ. Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ ενώ αν ασκηθεί το δικαίωμα προαίρεσης τότε αυξάνεται κατά 99 εκατ. ευρώ.

Το έργο βρίσκεται, πάντως, αντιμέτωπο και με προσφυγές από τους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου που ζητούν να αλλάξει η χάραξη σε ορισμένα σημεία και να υπάρξουν διαφοροποιήσεις σε σχέση με κόμβους. Οι παλαιότεροι θυμούνται πως ακριβώς για να περιοριστούν οι αντιδράσεις δημοτικών αρχών και (τουριστικών κυρίως) επιχειρήσεων αυξήθηκαν οι σήραγγες του έργου με αποτέλεσμα και τη σημαντική αύξηση του κόστους. Η σύμβαση παραχώρησης είναι διάρκειας 35 ετών εκ των οποίων τα πρώτα πέντε είναι η περίοδος μελετών και κατασκευών.

Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ανώτατο ύψος διοδίων τελών 0,053 ευρώ ανά χιλιόμετρο, προ του ΦΠΑ, όπως ισχύει σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, σε τιμές 2022 για τα οχήματα κατηγορίας 2 (Ι.Χ. με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος μέχρι 2,20 μέτρα. Όμως, όπως είχαν εξηγήσει και από το υπουργείο, «δεδομένου ότι τα έσοδα από τα καθορισμένα Διόδια Τέλη δεν επαρκούν για την κάλυψη του συνολικού κόστους της υποδομής το Δημόσιο επέλεξε την καταβολή Σκιωδών Διοδίων προς τον Παραχωρησιούχο. Το ποσοστό αυτών αποτέλεσε στοιχείο ανάδειξης του Διαγωνισμού και ανέρχεται σε 64,62% επί του κατά περίπτωση επιβαλλόμενου Διοδίου Τέλους». Η σύμβαση προβλέπει επιπλέον ότι, αν η απόδοση της επένδυσης του Παραχωρησιούχου ξεπεράσει το συμφωνημένο όριο, το ποσοστό των Σκιωδών Διοδίων μειώνεται κλιμακωτά και εν τέλει μηδενίζεται.

Μεταξύ των εργολάβων κυκλοφορεί μια ιστορία για την πρόταση που έκανε ένας εξ’ αυτών όταν του υπενθύμισαν πως επί χρόνια χάνονται ζωές στο σημερινό ΒΟΑΚ λόγω των θανατηφόρων τροχαίων. «Φτιάξτε και άλλες τρύπες στο δρόμο για να μην τρέχουν οι οδηγοί!» είχε δηλώσει ο απελπισμένος κατασκευαστής που θεωρεί πως η ολοκλήρωση του έργου εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπει η σύμβαση είναι μεγάλη πρόκληση. Η κύρωση της σύμβασης σε σύντομο χρόνοδ δείχνει, πάντως, πως η κυβέρνηση επιδιώκει την επιτάχυνση του έργου.

powergame.gr

DUMBO 300×250
Κρήτη - Τελευταία Νέα
ΚΟΥΤΣΑΚΗΣ 300×250
Περισσότερες Ειδήσεις
REALTORS 300×250

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept