Κρήτη: Κλείνουν αεροδρόμια και λιμάνια οι αγροτοκτηνοτρόφοι – Παραλύει το νησί από 8 Δεκεμβρίου!
Η κλιμάκωση των αγροτικών κινητοποιήσεων περνάει πλέον από τα εθνικά μπλόκα της Θεσσαλίας και της Στερεάς στα αεροδρόμια και τα λιμάνια της Κρήτης, ανοίγοντας ένα νέο, πολύ πιο σύνθετο μέτωπο για τον πρωτογενή τομέα του νησιού.
Από τη μία, οι κτηνοτρόφοι της Κρήτης δηλώνουν αποφασισμένοι να «παγώσουν» την κυκλοφορία από τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου, με κλείσιμο του αεροδρομίου στα Χανιά και ανάλογο πλάνο για το Ηράκλειο. Από την άλλη, ο αγροτικός κόσμος της Ιεράπετρας –στην πιο παραγωγική περίοδο για τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες– βλέπει με ανησυχία το ενδεχόμενο να μπλοκαριστεί η έξοδος των ευπαθών κηπευτικών μέσα από τα κρητικά λιμάνια.
Στο Ράδιο Λασίθι, σε μια συζήτηση ενδεικτική της φόρτισης των ημερών αλλά και την προσπάθεια για συνεννόηση, ο πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Ηρακλείου Λευτέρης Τριανταφυλλάκης παρουσίασε τις προθέσεις των κτηνοτρόφων του Ηρακλείου που ετοιμάζονται για πολύ δυναμικές και με διάρκεια κινητοποιήσεις. Παρέμβαση έγινε από τον έμπειρο συνδικαλιστή Δημήτρη Μαρκάκη, τον πρώην δήμαρχο Ιεράπετρας και αγρότη Θεοδόση Καλαντζάκη και τον πρόεδρο του Αγροτικού Συλλόγου Σητείας Γιώργο Τσιφετάκη, επιχειρώντας να χαράξουν μια κοινή γραμμή: στήριξη στον αγώνα των κτηνοτρόφων, αλλά χωρίς να καταστραφεί η θερμοκηπιακή παραγωγή της Κρήτης.
«Παραλύουν τα πάντα από τη Δευτέρα» – Το σχέδιο των κτηνοτρόφων
Ο Λευτέρης Τριανταφυλλάκης δεν άφησε πολλά περιθώρια παρερμηνειών για το μέγεθος της κινητοποίησης που σχεδιάζεται από τους κτηνοτρόφους. Υπενθύμισε ότι στα Χανιά έχει ήδη ανακοινωθεί κλείσιμο του αεροδρομίου τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου, με προσυγκέντρωση στις 11 το πρωί και τελικές αποφάσεις από τη γενική συνέλευση λίγο αργότερα. «Τα Χανιά ανακοίνωσαν ότι θα κλείσουν το αεροδρόμιο Χανίων», είπε, δίνοντας και το στίγμα για την Ανατολική Κρήτη: «Εμείς επειδή θα είμαστε πιο πολλοί, μπορεί να κλείσουμε και τα αεροδρόμιο και το λιμάνι και τις δημόσιες υπηρεσίες. Αν περισσεύουν άνθρωποι, μπορεί να κλείσουμε τα πάντα».
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Ηρακλείου διαφοροποίησε εξαρχής τους δρόμους από τα υπόλοιπα σημεία: «Οι δρόμοι είναι τιμωρία για τους ανθρώπους», σημείωσε, εξηγώντας πως το βάρος θα πέσει σε κόμβους με ισχυρό πολιτικό και οικονομικό αντίκτυπο – αεροδρόμια, λιμάνια, δημόσιες υπηρεσίες. Η προοπτική είναι όχι μια συμβολική παρέμβαση λίγων ωρών, αλλά μια κινητοποίηση με διάρκεια: «Πάμε για διάρκεια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στο ερώτημα της δημοσιογράφου για το πώς ακριβώς «κλείνει» ένα αεροδρόμιο, ο κ. Τριανταφυλλάκης άφησε ανοιχτά όλα τα σενάρια, ακόμη και για παρουσία διαδηλωτών στον αεροδιάδρομο, υπονοώντας ότι ο στόχος είναι να μη μπορούν να εκτελεστούν πτήσεις: «Να κάνουν παρέα μαζί με το αεροπλάνο… Όλα είναι στο τραπέζι. Δεν κλείνει απλά το αεροδρόμιο να πας απ’ έξω».
Πίσω από αυτό το σχέδιο κλιμάκωσης βρίσκονται, όπως περιέγραψε, συγκεκριμένα αιτήματα: το εκρηκτικό κόστος παραγωγής, η ιδιαίτερη επιβάρυνση της νησιωτικής Κρήτης σε μεταφορικά και εφόδια, αλλά κυρίως η κρίση με την ευλογιά των αιγοπροβάτων. «Το πρώτο μας μέλημα είναι να γίνει το εμβόλιο», τόνισε, καταγγέλλοντας ότι επί έξι μήνες δεν έχει εξασφαλιστεί εμβολιαστική κάλυψη, ενώ η ασθένεια απειλεί να στείλει για σφαγή ολόκληρα κοπάδια: «Με μαθηματική ακρίβεια του χρόνου θα έχουν νοσήσει Μάρτη–Απρίλη όλα τα κοπάδια. Δηλαδή θα έχουνε σφάξει όλα τα κοπάδια».
Σε αυτό προστίθενται οι χαμηλές τιμές παραγωγού και το συνολικό κοστολόγιο που –όπως υποστήριξε– καθιστά μη βιώσιμη την κτηνοτροφία στην Κρήτη αν δεν υπάρξουν άμεσες παρεμβάσεις.
«Μην μας κάψετε για να δικαιωθείτε» – Η φωνή της Ιεράπετρας
Το πρώτο σήμα ανησυχίας από την Ιεράπετρα ήρθε στον αέρα του σταθμού από τον Δημήτρη Μαρκάκη, έναν άνθρωπο με δεκαετίες στο συνδικαλιστικό κίνημα των αγροτών, ο οποίος –όπως υπενθύμισε ο ίδιος– έχει ζήσει «δικαστήρια, ποινές, αστυνομίες, ταξίδια, συλλαλητήρια, μπλόκα…».
Αναγνωρίζοντας τον αγώνα των κτηνοτρόφων και δηλώνοντας ότι προσωπικά θα βρεθεί στο πλευρό τους «όπου κι αν τον κάνουν», ο κ. Μαρκάκης έβαλε με σαφήνεια την αγωνία του θερμοκηπιακού κόσμου: «Θέλω να βγείτε κερδισμένοι από αυτόν τον αγώνα, αλλά να μην χάσουνε κάποιοι άλλοι». Θύμισε τον κόπο και το κόστος μιας σύγχρονης θερμοκηπιακής μονάδας στην Ιεράπετρα κάνοντας έκκληση να μην γίνει αυτός ο κόπος το «καύσιμο» για τη δικαίωση μιας άλλης επαγγελματικής ομάδας .
Ο ίδιος πρότεινε ανοιχτά συνεννόηση, συνεργασία «με όλους τους συνδικαλιστές της Κρήτης», στήριξη στον αγώνα, αλλά χωρίς κίνηση που θα κόψει τα ζωτικά δρομολόγια των κηπευτικών.
Η απάντηση του Λευτέρη Τριανταφυλλάκη ήταν στο ίδιο πνεύμα κατανόησης: διαβεβαίωσε ότι ο κόπος των παραγωγών της Ιεράπετρας και των υπόλοιπων θερμοκηπιακών περιοχών έχει ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό. «Το έχουμε ήδη σκεφτεί αυτό, γιατί καταλαβαίνουμε τον κόπο τους κάθε μέρα», ξεκαθάρισε, αφήνοντας ωστόσο ανοιχτό το πώς ακριβώς θα αποτυπωθεί αυτή η μέριμνα σε επίπεδο πρακτικών αποφάσεων στα λιμάνια και στα αεροδρόμια.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η παρέμβαση του πρώην δημάρχου Ιεράπετρας Θεοδόση Καλαντζάκη, ο οποίος μίλησε τόσο ως αυτοδιοικητικός όσο και ως αγρότης. Δήλωσε ξεκάθαρα ότι οι αγρότες της Ιεράπετρας «είναι δίπλα» στους κτηνοτρόφους της Κρήτης, τους οποίους χαρακτήρισε «ξεκάθαρους» απέναντι σε μια πολιτεία που άλλα λέει «στα υπουργεία, στα γραφεία και στους αγρότες».
Ταυτόχρονα όμως έθεσε ως προϋπόθεση την οριζόντια συνεργασία, ώστε «να μην βγάλει ο ένας παραγωγός το μάτι του άλλου». «Να μην βγάλει ο κτηνοτρόφος το μάτι του αγρότη ή ο αγρότης το μάτι του κτηνοτρόφου», είπε χαρακτηριστικά, ζητώντας οι κινητοποιήσεις να σχεδιαστούν από κοινού, με κατανόηση των ιδιαίτερων αναγκών του κάθε κλάδου.
Ο κ. Καλαντζάκης δεν έκρυψε την ενόχλησή του για την αδράνεια της Δημοτικής Αρχής Ιεράπετρας: επισήμανε ότι η Επιτροπή Αγροτικών Θεμάτων δεν έχει συνεδριάσει για να εξετάσει τα σοβαρά ζητήματα του πρωτογενούς τομέα στην περιοχή, ενώ κάλεσε Δήμο, Ενιαίο Αγροτικό Σύλλογο και παρατάξεις να βρεθούν «στην πρώτη γραμμή» δίπλα στους ανθρώπους που αγωνίζονται.
Ο φόβος του κοινωνικού αυτοματισμού και η ανάγκη για «πολιτική» συνεννόηση
Ο Γιώργος Τσιφετάκης, παίρνοντας τον λόγο, επιβεβαίωσε ότι ο αγροτικός κόσμος των θερμοκηπιακών περιοχών βρίσκεται ήδη σε ανοιχτή γραμμή τόσο με τη Βόρεια Ελλάδα όσο και με τους κτηνοτρόφους της Κρήτης. «Μιλάμε με όλους», είπε, περιγράφοντας μια εικόνα γενικευμένης οργής μετά τα χθεσινά επεισόδια στα μπλόκα και το «πετσόκομμα» των επιδοτήσεων.
Υπενθύμισε ότι στο πρόσφατο πανελλαδικό συλλαλητήριο στην Αθήνα, οι αγρότες είχαν προειδοποιήσει την κυβέρνηση πως αν δεν υπάρξουν σοβαρές απαντήσεις, η επόμενη μέρα θα είναι πολύ πιο σκληρή. «Όταν θα επανέλθουμε θα είναι αργά», είχαν πει. Η στάση της κυβέρνησης, όπως εκτιμά, δικαίωσε αυτή την προειδοποίηση και τώρα «δεν κάνουμε με τίποτα πίσω».
Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Σητείας περιέγραψε το διακύβευμα για τις κηπευτικές καλλιέργειες της Ανατολικής Κρήτης: «Είμαστε σε μια κρίσιμη περίοδο για τα κηπευτικά, την κρισιμότερη της ιστορίας μας», είπε, αναφερόμενος στη λειψυδρία, τις ακαρπίες και μια σειρά άλλων προβλημάτων που ήδη πιέζουν τους παραγωγούς.
«Καλούμαστε να βρούμε λύσεις για να μπορέσουμε να φτάξουμε τα προϊόντα στην κατανάλωση», σημείωσε, χαρακτηρίζοντας αυτές τις λύσεις «συμβιβασμού αλλά αναγκαίες». Όπως αποκάλυψε, βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τον πρόεδρο του Ενιαίου Αγροτικού Συλλόγου Ιεράπετρας, ενώ προγραμματίζονται επαφές με το Τυμπάκι, την Κουντούρα και άλλες παραγωγικές ζώνες της Κρήτης, ώστε να διαμορφωθεί ένας κοινός σχεδιασμός.
Κεντρική θέση σε αυτό τον σχεδιασμό έχει η συμμετοχή των αγροτικών συλλόγων στη συντονιστική επιτροπή των κινητοποιήσεων. Χωρίς τη δική τους παρουσία οι αποφάσεις για μπλόκα σε λιμάνια και αεροδρόμια κινδυνεύουν να ληφθούν μόνο από την πλευρά των κτηνοτρόφων, με αποτέλεσμα οι θερμοκηπιακές περιοχές να βρεθούν προ τετελεσμένων.
Ο κ. Τσιφετάκης αναγνώρισε ότι, αν τα λιμάνια τεθούν υπό αποκλεισμό, τα προβλήματα θα είναι συνολικά, δεν θα φεύγει ούτε ο κόσμος, ούτε εμπορεύματα. Ακόμη και αν συμφωνηθεί θεωρητικά η διέλευση των κηπευτικών, η πρακτική εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου μέσα σε συνθήκες κλιμακούμενης έντασης μόνο αυτονόητη δεν είναι. Γι’ αυτό και μίλησε για την ανάγκη να «προλάβουμε κάποια πράγματα», ώστε οι κινητοποιήσεις να ασκήσουν μέγιστη πολιτική πίεση με τη μικρότερη δυνατή καταστροφή για τον ίδιο τον αγροτικό κόσμο.
Η Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου αναδεικνύεται έτσι σε ημερομηνία-ορόσημο για την Κρήτη. Από τη μια, οι κτηνοτρόφοι του νησιού, με αιτήματα που αφορούν τη βιωσιμότητα των κοπαδιών και του επαγγέλματός τους, ετοιμάζονται να «παραλύσουν τα πάντα», ξεκινώντας από το αεροδρόμιο των Χανίων και με ανοιχτό το ενδεχόμενο μπλόκων στο αεροδρόμιο και το λιμάνι του Ηρακλείου. Από την άλλη, ο αγροτικός κόσμος της Ιεράπετρας και της ανατολικής Κρήτης, στην πιο κρίσιμη φάση της παραγωγικής χρονιάς, ζητά να διασφαλιστεί ότι τα ευπαθή προϊόντα θα συνεχίσουν να φτάνουν στις αγορές.
Το αν θα βρεθεί αυτή η ισορροπία ή αν η Κρήτη θα βρεθεί αντιμέτωπη με κλειστά αεροδρόμια, αποκλεισμένα λιμάνια και μπλοκαρισμένα κηπευτικά, θα κριθεί στις συναντήσεις και τις αποφάσεις των επόμενων 24ώρων.





