Σούπερ μάρκετ: Οι προσφορές «1+1» και οι νέοι κανόνες – Τι αλλάζει στις τιμές και τους ελέγχους

Ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ και ο τρόπος ελέγχου των τιμών βρέθηκαν στο επίκεντρο των δηλώσεων του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτών, Σωτήρη Αναγνωστόπουλου, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ.
Αυστηροί έλεγχοι για τις προσφορές – Τι αλλάζει για τους καταναλωτές
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα, το νέο πλαίσιο θα βάλει τέλος στις παραπλανητικές προσφορές και θα διασφαλίσει πως οι εκπτώσεις βασίζονται σε πραγματικές τιμές. Όπως εξήγησε, η αρχική τιμή που χρησιμοποιείται για την έκπτωση θα είναι η χαμηλότερη των τελευταίων 30 ημερών και όχι μια τεχνητά φουσκωμένη τιμή.
«Οι καταναλωτές θα βλέπουν λιγότερες πλασματικές προσφορές, αλλά περισσότερες πραγματικές ευκαιρίες», τόνισε, επισημαίνοντας ότι στο παρελθόν πολλές εκπτώσεις βασίζονταν σε εικονικές αρχικές τιμές, δίνοντας μια ψευδή αίσθηση μεγάλων εκπτώσεων.
Επιτήρηση της αγοράς και επιβολή προστίμων
Η νέα νομοθεσία έρχεται να καλύψει φαινόμενα που παρατηρήθηκαν όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ, αλλά και σε άλλες περιόδους εκπτώσεων, όπως η Black Friday. «Έχουν επιβληθεί βαριά πρόστιμα σε εταιρείες που παραπλανούσαν τους καταναλωτές», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Ο Κώδικας Δεοντολογίας ξεκαθαρίζει το νομικό τοπίο και δίνει στις ελεγκτικές αρχές σύγχρονα εργαλεία για την ταχεία ανίχνευση των παραβάσεων, τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στις ηλεκτρονικές αγορές.
Οι προσφορές «1+1» και οι νέοι κανόνες
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις προσφορές τύπου «1+1» ή «2+1», επισημαίνοντας ότι ορισμένες από αυτές δεν είναι πραγματικές. Υπήρχαν περιπτώσεις όπου ένα προϊόν προσφερόταν ως «δώρο» διαρκώς, κάτι που καταργεί την έννοια της προσφοράς. Σε άλλες περιπτώσεις, η τιμή του μεμονωμένου προϊόντος ήταν φθηνότερη από την τελική τιμή της προσφοράς.
«Η μεμονωμένη συσκευασία θα πρέπει να βρίσκεται πάντα στο ράφι, εφόσον μια προσφορά διαρκεί πάνω από 30 ημέρες, ώστε ο καταναλωτής να έχει πραγματική δυνατότητα σύγκρισης των τιμών», διευκρίνισε.
Αυστηροί έλεγχοι και άμεσες παρεμβάσεις από την Πολιτεία
Οι έλεγχοι δεν θα γίνονται πλέον μόνο κατόπιν καταγγελίας, αλλά με προληπτικές παρεμβάσεις. «Δεν περιμένουμε από τους καταναλωτές να καταγγείλουν παραβάσεις. Έχουμε ήδη τους μηχανισμούς για να τις εντοπίσουμε εγκαίρως», σημείωσε.
Όπως τόνισε, πολλοί καταναλωτές έχουν αρχίσει να παρατηρούν αλλαγές στις προσφορές στα σούπερ μάρκετ, ενώ η εικόνα αναμένεται να γίνει ακόμα πιο ξεκάθαρη τους επόμενους μήνες.
Σταθερότητα στις τιμές και μηδενικός πληθωρισμός στα βασικά αγαθά
Αναφερόμενος στις τιμές των βασικών προϊόντων, ο κ. Αναγνωστόπουλος τόνισε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός στα βασικά αγαθά είναι 0%, γεγονός που δείχνει σταθερότητα σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
«Ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα καθαριστικά, έχουν σημειώσει σημαντική μείωση τιμών έως και 9%», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, διευκρίνισε ότι η παγκόσμια οικονομική τάση δεν επιτρέπει τη δραστική μείωση των τιμών, καθώς οι αυξήσεις μισθών επηρεάζουν τη συνολική αγορά.
Αποτελεσματικότητα των μέτρων και επόμενες κινήσεις
Η ελληνική αγορά εμφανίζει τον χαμηλότερο ρυθμό πληθωρισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υπογράμμισε ο Γενικός Γραμματέας. «Μπορεί οι τιμές να μην επιστρέψουν ποτέ στα επίπεδα του 2021, όμως τα μέτρα που έχουν ληφθεί δείχνουν θετικά αποτελέσματα», κατέληξε.