Ιστορικά χαμηλά στα τροχαία στην Κρήτη – Ραγδαία μείωση των θανάτων το 2025 – Ο ρόλος-κλειδί του άδικου χαμού του Παναγιώτη Καρατζή

Ένα σαφές μήνυμα ελπίδας και ευθύνης εκπέμπει ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΣΥΠΡΟΤΑ), Γιάννης Λιονάκης, παρουσιάζοντας έναν συγκριτικό απολογισμό των τροχαίων δυστυχημάτων για το πρώτο πεντάμηνο του 2025, με έμφαση στη θεαματική μείωση των θανατηφόρων περιστατικών στην Κρήτη σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
Όπως σημειώνει, τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν μια εξαιρετικά θετική εξέλιξη για το νησί, που δεν έχει προηγούμενο τα τελευταία χρόνια: μόλις 8 θάνατοι από τροχαία στο πρώτο πεντάμηνο του 2025, έναντι 20 την ίδια περίοδο πέρυσι. Η εικόνα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), όπου πέρυσι καταγράφηκαν 8 νεκροί, ενώ φέτος κανείς.
Ο κ. Λιονάκης αποδίδει τη μείωση σε πολλαπλούς παράγοντες, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στον τραγικό θάνατο του 22χρονου Παναγιώτη Καρατζή στα Χανιά, τον περασμένο Ιανουάριο. Το γεγονός αυτό, όπως επισημαίνει, συγκλόνισε το πανελλήνιο, προκαλώντας κύμα κοινωνικής αφύπνισης και εντατικοποίηση των τροχονομικών ελέγχων.
Ο ίδιος καταγράφει μαρτυρίες πολιτών που πλέον αποφεύγουν το αλκοόλ όταν οδηγούν, γεγονός που χαρακτηρίζει «αδιανόητο» για την τοπική κουλτούρα μόλις λίγα χρόνια πριν. Παράλληλα, αναφέρεται στον επικείμενο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τονίζοντας ότι η αυστηροποίηση των προστίμων ενδέχεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά, ιδίως για τους επίμονους παραβάτες.
Παρά την αισιοδοξία, ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ προειδοποιεί ότι οι πιο επικίνδυνοι μήνες βρίσκονται μπροστά μας, καθώς παραδοσιακά από τον Ιούλιο και μετά αυξάνεται η συχνότητα των τροχαίων δυστυχημάτων στο νησί. Υπογραμμίζει πως το τροχαίο είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο, με την ανθρώπινη συμπεριφορά να παίζει κομβικό ρόλο.
Αναδεικνύει επίσης την ανάγκη για ενίσχυση των υπηρεσιών τροχαίας, καλύτερες υποδομές και κυρίως εκπαίδευση στην οδική ασφάλεια από τις μικρές ηλικίες, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το παράδειγμα πρέπει να ξεκινά από το σπίτι, από το μαιευτήριο. Η πολιτεία οφείλει να ενσωματώσει την οδική αγωγή στα σχολεία, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Τέλος, με αφορμή τη μνήμη του Παναγιώτη Καρατζή, ανακοινώνεται ότι την Τετάρτη 25 Ιουνίου, στις 17:00, θα πραγματοποιηθεί στο γήπεδο της Σούδας το 1ο τουρνουά ποδοσφαίρου Κ12 με την επωνυμία «Παναγιώτης Καρατζής», προς τιμήν του αδικοχαμένου νέου.
Η πρόληψη των τροχαίων και η καλλιέργεια οδηγικής συνείδησης δεν είναι μόνο υπόθεση της αστυνομίας ή της πολιτείας, αλλά ευθύνη συλλογική. Όπως τονίζει ο κ. Λιονάκης, η συμμετοχή όλων είναι καθοριστική για να διατηρηθεί η θετική πορεία και να μη χαθούν άδικα άλλες ζωές στην άσφαλτο.
Αναλυτικά ο κ. Λιονάκης υπο τον τίτλο «ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ» γράφει:
«Η απώλεια οποιασδήποτε ψυχής και μάλιστα στο δρόμο, είναι η απώλεια του σύμπαντος για την οικογένεια ,για τους δικούς. Αυτό που συμβαίνει φέτος στο νησί μας μέχρι σήμερα όμως, είναι κάτι το ιδιαίτερο και ξεχωριστό.
Ποτέ άλλοτε τα 15 τελευταία χρόνια δεν είχαμε αυτά τα αποτελέσματα. Μείωση 60% των τροχαίων θανάτων στο νησί. Μείωση 65% σε Χανιά και Ηράκλειο. Ίδια αποτελέσματα με πέρυσι σε Ρέθυμνο και Λασίθι.
Οκτώ θάνατοι φέτος το πρώτο πεντάμηνο, είκοσι πέρσι.
Οκτώ θάνατοι στο ΒΟΑΚ πέρυσι ,ΚΑΝΕΝΑΣ φέτος.
Αλλάξαμε από τη μία χρόνια στην άλλη; Όχι. Πρόκειται για συγκυριακό γεγονός; Μπορεί. Το έχουμε ξαναζήσει άλλωστε το 2023,που ήταν η καλύτερη χρονιά της δεκαετίας, και το 2024 ήταν χειρότερη. Όμως φέτος είναι η καλύτερη της εικοσαετίας με εξαίρεση τα δύο χρόνια του κοβιντ.
Τι έχουμε λοιπόν φέτο; Τι άλλαξε;
Θεωρώ ότι κομβικό και εξαιρετικά ουσιαστικό ρόλο έπαιξε ο θάνατος του εικοσιδυάχρονου Παναγιώτη τον Γενάρη φέτος τα Χανιά, και τη θύελλα που ξεσήκωσε πανελλαδικά ,με το ιδιαίτερο άδικο χαμό του. Έφερε αρχικά μια αναστάτωση εγρήγορσης στην αστυνομία σε όλη την Ελλάδα. Αυξήθηκαν οι έλεγχοι. Άκουσα κόσμο δίπλα μου να λέει, δεν θα πιω γιατί οδηγώ. Πού ;Εδώ στο νησί μας. Αυτό δεν το άκουγες παλιά.
Θα μας σώσει ο ΚΟΚ που ψηφίζεται αυτές τις μέρες και είναι απίστευτα βαρύς τιμωρητικά στον παραβάτη; Είμαι της άποψης, ότι κάποιοι που δεν θέλουν να αλλάξουν την συμπεριφορά τους, και επιμένουν να μη βελτιώνουν την οδηγική τους συμπεριφορά, μπορεί με το φόβο για την τσέπη να προσέξουν περισσότερο. Και αυτό ίσως έχει την αξία του.
Ολοκληρώνοντας να πω, ότι πέρυσι όπως και κάθε χρόνο, το μεγάλο πρόβλημα στο νησί μας έρχεται από τον Ιούλιο και μετά.
Επίσης ξέρω πως μια στιγμή μπορεί να φέρει όσα δε φέρνει ο χρόνος.
Το τροχαίο είναι ένα γεγονός που μπορεί να επηρεαστεί ως προς τα αποτελέσματα του, από πάρα πολλούς παράγοντες.
Ελπίζω να μην έρθουν και να μη λειτουργήσουν αθροιστικά τέτοιοι παράγοντες και συγκυρίες .
Αυτό θα εξαρτηθεί από μας, από όλους μας.
Μη φωνάζετε και μην παραπονιέστε για έναν παραπάνω έλεγχο της αστυνομίας. Δεν ξέρετε μπορεί αυτός να είναι σωτήριος για εσάς, για τον άλλον ,για όλους μας .
Ας ευχηθούμε κι ας απαιτήσουμε να έρθουν καλύτερες υποδομές. Το υπουργείο να δει την ενδυνάμωση των τμημάτων τροχαίας του νησιού μας.
Και επιτέλους να έρθει το παράδειγμα στο σπίτι με αφετηρία το μαιευτήριο. Και να έρθει η πολιτεία να εστερνιστεί αυτά που άλλες χώρες κάνουν. ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ στα παιδιά τους στα σχολεία την οδική ασφάλεια!».