Ο Κωσταντίνος Κεφαλογιάννης για το φράγμα του Πλατύ: «Να δοθούν άμεσα οι λύσεις για δημοπράτηση»

Ο Βουλευτής Ηρακλείου της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης με ερώτησή του προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη και Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα θέτει το ζήτημα της άμεσης δημοπράτησης του Φράγματος Πλατύ, Π.Ε. Ρεθύμνου.
Η κατασκευή του φράγματος του Ποταμού Πλατύ στην Π.Ε. Ρεθύμνου είναι ένα εμβληματικό έργο, που θα ξεδιψάσει τη Μεσαρά και θα ενισχύσει τον ταμιευτήρα της Φανερωμένης.
Ένα έργο ζωτικής σημασίας για την περιοχή της Μεσαράς και το γειτονικό μας Ρέθυμνο το οποίο θα αξιοποιήσει τις σημαντικές ποσότητες ομβρίων υδάτων που χάνονται σήμερα στη θάλασσα και θα ενισχύσει τις υδραυλικές υποδομές των ευάλωτων περιοχών, οι οποίες πλήττονται, λόγω των εντεινόμενων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (Δεκέμβριος 2024) έχει αναφέρει ότι το έργο μπορεί να δημοπρατηθεί εντός του Β΄ τριμήνου του 2025.
Εξάλλου, είναι ένα έργο που έχει εξαγγείλει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, κατά την παρουσίαση του Σχεδίου Ανάπτυξης της Π.Ε. Ρεθύμνου (12-12-2024).
Τα κονδύλια για τη δημοπράτηση του έργου έχουν εξασφαλιστεί από την Κυβέρνηση.
Εκκρεμεί η διαδικασία κήρυξης των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων για τη δημοπράτηση του έργου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «κωλύεται» λόγω κάποιων γραφειοκρατικών αστερίσκων που έχουν τεθεί σε σχέση με την άμεση εξασφάλιση των απαιτούμενων πιστώσεων για τις απαλλοτριώσεις (περίπου 13,5 εκ ευρώ).
Ο Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης, μετά και τις παραπάνω εξελίξεις, ζητάει από τους συναρμόδιους Υπουργούς να ξεμπλοκάρουν άμεσα το θέμα της απαιτούμενης για τοις απαλλοτριώσεις πίστωσης, δεδομένου ότι, το ποσό των 13,5 εκ ευρώ είναι μικρό ποσό συγκριτικά με τον προϋπολογισμό του Π.Δ.Ε. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά και βεβαίως με τη σπουδαιότητα του έργου το οποίο εντελώς αδικαιολόγητα καθυστερεί.
Ακολουθεί το κείμενο της Ερώτησης :
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ :
(α) Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη
(β) Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα
ΘΕΜΑ : Προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή του Φράγματος Πλατύ Ποταμού Π.Ε. Ρεθύμνου, Κρήτης
Υπουργοί,
Όπως γνωρίζετε, το εν θέματι έργο με τίτλο «ΕΡΓΑ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΠΛΑΤΥ ΝΟΜΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΜΕ ΑΓΩΓΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΠΡΟΣ ΜΕΣΣΑΡΑ ΚΑΙ ΑΡΔΕΥΤΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ Ν. ΡΕΘΥΜΝΟΥ», προϋπολογισμού 175.000.000 με ΦΠΑ, περιλαμβάνεται στο «Σχέδιο Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής Ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Κρήτης».
Η κατασκευή του φράγματος του Ποταμού Πλατύ στην Π.Ε. Ρεθύμνου είναι ένα εμβληματικό έργο, που θα ξεδιψάσει τη Μεσαρά και θα ενισχύσει τον ταμιευτήρα της Φανερωμένης.
Ένα έργο ζωτικής σημασίας για την περιοχή της Μεσαράς και το γειτονικό μας Ρέθυμνο το οποίο θα αξιοποιήσει τις σημαντικές ποσότητες ομβρίων υδάτων που χάνονται σήμερα στη θάλασσα και θα ενισχύσει τις υδραυλικές υποδομές των ευάλωτων περιοχών, οι οποίες πλήττονται, λόγω των εντεινόμενων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Εξάλλου, είναι ένα έργο που έχει εξαγγείλει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κατά την παρουσίαση του Σχεδίου Ανάπτυξης της Π.Ε. Ρεθύμνου (12-12-2024).
Για το έργο αυτό, γνωρίζουμε, ήδη, τα εξής :
(α) Υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι, με ισχύ μέχρι το 2031 [υπ. αριθ. οικ.36057/18-7-2016 Απόφαση Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΑΔΑ: 6ΓΛΗ4653Π8-5Ν5)].
(β) Οι προμελέτες και οριστικές μελέτες είχαν εκπονηθεί και εγκριθεί από το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης (στο διάστημα από το 2010 έως το 2017).
(γ) Η επικαιροποίηση των μελετών κόστους οφέλους, η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και η επικαιροποίηση και σύνταξη νέων κτηματολογικών πινάκων και διαγραμμάτων έγινε από Τεχνικό Σύμβουλο.
(δ) Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του φράγματος Πλατύ στην Π.Ε. Ρεθύμνου, η κατασκευή αγωγού μεταφοράς νερού στην πεδιάδα της Μεσσαράς και η κατασκευή αρδευτικού δικτύου σε περιοχές του Νομού Ρεθύμνου.
(ε) Σκοπός του έργου είναι:
- η άρδευση σε απόλυτη προτεραιότητα 45.000 στρεμμάτων καθαρής αρδευόμενης έκτασης (εκ των οποίων για τα 6.100 στρεμμάτων υφίστανται αρδευτικά δίκτυα με ικανοποιητική λειτουργία και τα οποία εντάσσονται στον σχεδιασμό του έργου) εντός της υδρολογικής λεκάνης Πλατύ,
- η μεταφορά, με αγωγό που λειτουργεί με βαρύτητα, του πλεονάζοντος πλημμυρικού μέσου ετήσιου όγκου νερού, στη δυτική περιοχή της μεγάλης πεδιάδας της Μεσσαράς για την ενίσχυση του ελλειμματικού υδατικού ισοζυγίου της, με συμπληρωματική πλήρωση του ταμιευτήρα Φανερωμένης,
- ο τεχνητός εμπλουτισμός του υπόγειου υδροφορέα της πεδιάδας της Μεσσαράς με στόχο τη σταδιακή αποκατάστασή του,
- η έμμεση αύξηση της δυνατότητας άρδευσης των γεωργικών εκτάσεων στην περιοχή της Μεσσαράς χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα στον υδροφόρο ορίζοντα της πεδιάδας.
(στ΄) Για την χρηματοδότηση του έργου, υπεγράφησαν στις 16-2-2024 δανειακές συμβάσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) και την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB), ποσού 80 εκ. € με την ΕΙΒ και 80 εκ. € με τη CEB (ποσά χωρίς ΦΠΑ).
(ζ) Έχει γίνει και η εγγραφή νέου εναρίθμου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (εφεξής Π.Δ.Ε.), συνολικού ποσού 200.000.000 € (το ΦΠΑ του ποσού των δανείων δεν είναι επιλέξιμο από τις τράπεζες).
(η) Όσον αφορά στις απαλλοτριώσεις, έχουν ήδη συνταχθεί και εγκριθεί τα απαιτούμενα κτηματολογικά διαγράμματα (της τάξεως των 13.500.000 €).
(θ) Εκκρεμεί η κήρυξη των απαλλοτριώσεων, κατόπιν και της ένταξης του σχετικού έργου στο ΠΔΕ.
Όπως έχουμε πληροφορηθεί, κατά την εγγραφή του αντίστοιχου εναρίθμου στο Π.Δ.Ε. (ζ ανωτέρω) ετέθη αστερίσκος, ο οποίος υποχρεώνει την Αναθέτουσα Αρχή να προβεί σε νομική δέσμευση (δηλαδή υπογραφή σύμβασης με ανάδοχο) μετά την 01-01-2026.
Επίσης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου (Δεκέμβριος 2024), έχει απαντήσει ότι, το έργο μπορεί να προκηρυχθεί εντός του Β’ τριμ. 2025, εφόσον εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του από το ΠΔΕ, κάτι το οποίο έχει ήδη γίνει.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η διαδικασία του διαγωνισμού διαρκεί από 8 έως 12 μήνες.
Κάτι που σημαίνει ότι, ο διαγωνισμός θα μπορούσε να ξεκινήσει άμεσα και η νομική δέσμευση (υπογραφή σύμβασης με ανάδοχο) να γίνει μετά την 01-01-2026, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού.
Παρ’όλ’ αυτά πληροφορηθήκαμε ότι, ο διαγωνισμός δεν μπορεί να ξεκινήσει, διότι η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (Δ25) «κωλύεται» να προβεί στις απαιτούμενες εκ μέρους της ενέργειες για την κήρυξη των απαιτούμενων (για την έναρξη του διαγωνισμού) απαλλοτριώσεων, επικαλούμενη τον ανωτέρω αστερίσκο στην ημερομηνία νομικής δέσμευσης.
Επειδή, η προκήρυξη του εν θέματι έργου είναι ζωτικής σημασίας για την περιοχή της Μεσσαράς της Π.Ε. Ηρακλείου, που αποτελεί παραγωγικό πυλώνα της Κρήτης.
Επειδή, το έργο είναι, όπως φαίνεται έτοιμο για δημοπράτηση και «κολλάει» σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις των Υπηρεσιών των Υπουργείων σας.
Επειδή, θα πρέπει να βρεθεί άμεσα λύση, ώστε να προχωρήσουν οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις για να γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού, στη συνέχεια.
Επειδή, κρίνουμε ότι, θα μπορούσε ο περιοριστικός αστερίσκος κατά την ένταξη του έργου στο Π.Δ.Ε. να εξαιρεί το ποσό 13,5 εκ ευρώ, το οποίο απαιτείται για την πληρωμή των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων.
Επειδή, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ενημερώσει ότι το έργο μπορεί να προκηρυχθεί εντός του Β’ τριμ. 2025.
Επειδή, το Β΄ τρίμηνο του 2025, λήγει σε ένα μήνα περίπου.
Ερωτάσθε :
(α) Σκοπεύετε να προχωρήσετε εντός του χρονικού ορίου που έχει θέσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στη δημοπράτηση του εν θέματι έργου;
(β) Τι σκοπεύετε να κάνετε για να απεμπλακεί ο διαγωνισμός από τις διοικητικές αγκυλώσεις σε σχέση με τη διαδικασία κήρυξης των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων;
(γ) Δεδομένου ότι, 13,5 εκ ευρώ (που απαιτούνται για τις απαλλοτριώσεις) είναι μικρό ποσό συγκριτικά με τον προϋπολογισμό του Π.Δ.Ε. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά και βεβαίως με τη σπουδαιότητα του έργου το οποίο αδικαιολόγητα καθυστερεί, σκοπεύετε να εξασφαλίσετε άμεσα το εν λόγω ποσό (13,5 εκ. ευρώ) για να προχωρήσει αυτό το εμβληματικό έργο που θα δώσει ζωή στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσαράς, Π.Ε. Ηρακλείου;