Κρήτη: Πώς ξεσκεπάστηκε το κύκλωμα εμπορίας πλαστών έργων τέχνης – Η δικογραφία
Eίχαν απλώσει τα πλοκάμια τους στη διεθνή αγορά της τέχνης, διοχετεύοντας πλαστά έργα σε συλλέκτες και οίκους της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Αμερικής, της Γερμανίας, της Αγγλίας.
Μια απίστευτη ιστορία διακίνησης πλαστών έργων τέχνης με κεντρικά πρόσωπα έναν 35χρονο Αθηναίο συλλέκτη, τον 61χρονο ζωγράφο πατέρα του, την μητέρα του με καταγωγή από στρατιωτική οικογένεια της Ρουμανίας, που θυμίζει σε πολλά σημεία την υπόθεση του διάσημου πλαστογράφου Βόλφγκανγκ Μπελτράκι, ξεσκέπασε η ΕΛ.ΑΣ.
Η Δίωξη Οργανωμένου Εγκλήματος Κρήτης σε συνεργασία με τη Βουλγαρική Αστυνομία, κατάφεραν να βάλουν στο χέρι την οικογένεια των πλαστογράφων, που με έδρα την Αθήνα, είχαν απλώσει τα πλοκάμια τους στη διεθνή αγορά της τέχνης, διοχετεύοντας πλαστά έργα σε συλλέκτες και οίκους της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Αμερικής, της Γερμανίας, της Αγγλίας, και να δώσουν τέλος στη δράση τους.
Αφορμή για το «ξεδόντιασμα» της ομάδας, στάθηκε ένας πίνακας του Αμερικανού εξπρεσιονιστή, Τζάκσον Πόλοκ, τον οποίο ο 35χρονος, «έκλεισε» να πουλήσει σε Ελβετό τραπεζίτη στη Σόφια έναντι του ποσού των 50.000.000 ευρώ. Τελικά, οι αστυνομικοί με κοινή επιχείρηση που πραγματοποίησαν με Βούλγαρους συναδέλφους τους, κατάφεραν να μπλοκάρουν την πώληση και να ξεκινήσουν μια μεγάλη έρευνα για την δράση της συγκεκριμένης ομάδας.
Ο 35χρονος φέρεται, ως αρχηγός της εγκληματικής οργάνωσης, είχε αναλάβει το συντονισμό των υπόλοιπων μελών, ερχόταν σε επαφή με οίκους δημοπρασιών, διαπραγματευόταν τις αγοραπωλησίες και διαχειριζόταν τα χρήματα που αποκόμιζαν. Ο 61χρονος πατέρας του, έχοντας ζωγραφικές δεξιότητες και ειδικές γνώσεις σχετικά με τη φύση και την τεχνοτροπία των ζωγράφων, κατάρτιζε τους πλαστούς πίνακες.
Η 69χρονη, εκμεταλλευόμενη την αλλοδαπή καταγωγή της, παρείχε πληροφορίες για την οργάνωση της ψευδούς διαδρομής των έργων, από τους αρχικούς δημιουργούς στα μέλη της οργάνωσης, ενώ παρουσιαζόταν ως συλλέκτρια έργων τέχνης στους υποψήφιους αγοραστές. Στο κύκλωμα συμμετείχαν, επίσης, ένας 56χρονος, που είχε αναλάβει τη συσκευασία των πινάκων και την παράδοσή τους στις μεταφορικές εταιρείες, την είσπραξη των χρημάτων από τις αγοραπωλησίες, την παραλαβή των πλαστών εγγράφων και σφραγίδων, ενώ εκτελούσε χρέη οδηγού της οργάνωσης και μια 48χρονη, ιδιοκτήτρια καταστήματος κατασκευής σφραγίδων, προμήθευε την οργάνωση με τις πλαστές σφραγίδες.
Ο Πόλοκ των 50 εκατομμυρίων και το μπλόκο στη Σόφια
Σύμφωνα με τη δικογραφία, το ξεσκέπασμα της ομάδας έγινε ως εξής: Από την έρευνα που πραγματοποίησε η υπηρεσία σχετικά με την δράση ομάδας ατόμων που είχαν ενωθεί με σκοπό την διάθεση – διακίνηση ενός πίνακα ζωγραφικής ιδιαίτερα μεγάλης καλλιτεχνικής και χρηματικής αξίας άνω των 120.000 ευρώ, τον οποίο φέρεται να είχε φιλοτεχνήσει ο Αμερικανός ζωγράφος, Τζάκσον Πόλοκ, ο πίνακας δηλωνόταν από τον 35χρονο και τον 61χρονο, ότι προερχόταν από την εποχή του καθεστώτος Τσαουσέσκου, ενώ διαφαινόταν εντόνως ότι προερχόταν από παράνομη δραστηριότητα, καθόσον εκφράζονταν φόβοι για τυχόν έκθεση του και κατ’ επέκταση την διεκδίκηση του από τις ρουμανικές ή τις αμερικανικές αρχές. Ο εν λόγω πίνακας διαπραγματευόταν για πώληση έναντι του ποσού των 12.000.000€ από την συγκεκριμένη ομάδα.
Ειδικότερα από την έρευνα των αρχών προκύπτει ότι αρχικώς – πραγματικός κάτοχος του έργου είναι ο 35χρονος. Το συγκεκριμένο έργο φέρεται να έχει περιέλθει στην κατοχή του μέσω της μητέρας του, του παππού του, στρατηγό στη Ρουμανία, ο οποίος απεβίωσε. Το νόμιμο της κατοχής ερευνάται. Ακολούθως, η κυριότητα του πίνακα πέρασε με κατάρτιση πλαστών έγγραφων κυριότητας στον 35χρονο, ο οποίος αναζητούσε αγοραστές στο εξωτερικό.
Για το σκοπό αυτό, το τελευταίο έτος πραγματοποίησε αρκετά ταξίδια στη χώρα της Βουλγαρίας με τελευταία μετάβαση στις 20-27 Ιανουαρίου 2023, όπου συναντήθηκε με υποψήφιους αγοραστές του έργου, καταλήγοντας στην επιλογή Ελβετού αγοραστή, πιθανόν ιδιοκτήτη τράπεζας με υποκατάστημα αυτής στη χώρα της Βουλγαρίας. Η ομάδα διαπραγματευόταν την πώληση του πίνακα, τον οποίο απέκρυπταν σε σπίτι στη Σόφια της Βουλγαρίας. Η σύνταξη του συμβολαίου για την πώληση του πίνακα έγινε από Βούλγαρο δικηγόρο.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα το ποσό που προσδοκούσε να αποκομίσει μόνο ο 35χρονος από την πώληση του πίνακα φέρεται να ανέρχεται στα 12.000.000 ευρώ, ενώ η αναφερόμενη τιμή επί του συμβολαίου πώλησης του πίνακα φέρεται να ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ. Οι αστυνομικοί της Δίωξης Οργανωμένου Εγκλήματος Κρήτης ήρθαν σε επαφή με συναδέλφους τους από την Βουλγαρία και κατέστρωσαν κοινή επιχείρηση που έλαβε χώρα στη Σόφια. Οι αστυνομικοί, από την επιχείρηση που πραγματοποίησαν, κατέσχεσαν στις 18 Φεβρουαρίου 2023 από σπίτια στην Σόφια τον συγκεκριμένο πίνακα, ενώ διετάχθη παράλληλα πραγματογνωμοσύνη, της οποίας μέχρι στιγμής το αποτέλεσμα δεν έχει γίνει γνωστό. Αυτό που θέλουν να διαπιστώσουν οι αρχές είναι αν το αριστούργημα που φέρει την υπογραφή του Τζάκσον Πόλοκ αποτελεί προϊόν κλοπής ή πρόκειται για πλαστό έργο τέχνης, που δημιουργήθηκε για να εξαπατήσει τους υποψήφιους αγοραστές η συγκεκριμένη ομάδα.
Η ομάδα
Όπως προέκυψε από την έρευνα των αρχών, οι κατηγορούμενοι συγκρότησαν τουλάχιστον από το 2014 εγκληματική ομάδα, η οποία μέσω της κατάρτισης, διάθεσης και διακίνησης πλαστών έργων τέχνης και δη πινάκων ζωγραφικής διαφόρων διάσημων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων, τους οποίους εμφάνιζαν ως γνήσιους, συνοδευόμενους από πλαστά πιστοποιητικά γνησιότητας με σκοπό την πώληση σε ιδιώτες, συλλέκτες και εμπόρους έργων τέχνης ή οίκων δημοπρασιών σε χώρες του εξωτερικού, προσπορίζοντας παράνομο οικονομικό όφελος, το οποίο ξεπερνούσε κατά πολύ το χρηματικό ποσό των 120.000 ευρώ.
Η δράση τους χρονολογείται τουλάχιστον -όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι αρχές στην δικογραφία- από το 2014. Γεγονός το οποίο τεκμαίρεται από προανακριτικά δεδομένα που συλλέχθηκαν από την έρευνα των αρχών, δηλαδή έγγραφα και μαρτυρίες που αποδεικνύουν πωλήσεις πλαστών έργων σε εμπόρους έργων τέχνης έναντι του ποσού που ξεπερνάει τα 120.000€.
Υπάρχουν – όπως αναφέρεται στη δικογραφία- συνομιλίες μεταξύ των μελών της οργάνωσης κατά τις οποίες αναφέρεται ότι η δράση τους ξεκινά τουλάχιστον 30 χρόνια πριν, αλλά και η συνέχιση της παράνομης δράσης αφού τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης συνέχισαν να πωλούν έργα τέχνης μέσω οίκων δημοπρασιών ακόμα και μετά την κατάσχεση του πίνακα, που φέρεται να φιλοτέχνησε ο Αμερικανός ζωγράφος, Τζάκσον Πόλοκ. Μάλιστα, όπως επίσης αναφέρεται στην δικογραφία, το συνολικό οικονομικό όφελος που αποκόμισαν τα μέλη της εγκληματικής ομάδας προσδιορίζεται σε 6.000.000 με 7.000.000€.
Τα μέλη της ομάδας κατείχαν διακριτούς ρόλους στη διαδικασία κατάρτισης και προώθησης των πλαστών πινάκων ζωγραφικής. Γι’ αυτό είχαν εξασφαλίσει την απαιτούμενη μόνιμη υποδομή για παραγωγή πλαστών πινάκων και πλαστογραφημένων πιστοποιητικών γνησιότητας, καθώς και ευρύ δίκτυο προώθησης σε αυτόν, μέσω έμπορο έργων τέχνης στο εξωτερικό και στο εσωτερικό.
Πατέρας και γιος
Κεντρικά πρόσωπα φέρονται ο 61χρονος πατέρας και ο 35χρονος γιος του. Όπως αναφέρεται στην δικογραφία, ο γιος σε χρονικό διάστημα που δεν προσδιορίζεται πριν από το έτος 2014, συγκρότησε την εγκληματική οργάνωση συντονίζοντας την δράση και των υπόλοιπων μελών της. Γνωρίζοντας τις προτιμήσεις του αγοραστικού κοινού και την διαθεσιμότητα των έργων στην αγορά, κατεύθυνε τον πατέρα του, ώστε να δημιουργεί συγκεκριμένα έργα ζωγράφων που είχαν μεγαλύτερη ζήτηση.
Αυτός ερχόταν σε επαφή με οίκους δημοπρασιών του εξωτερικού, διαπραγματευόταν τα προς πώληση έργα και τα διακινούσε με χρήση μεταφορικών εταιρειών, ενώ παράλληλα ήταν διαχειριστής των χρημάτων που αποκόμισαν από την παράνομη δράση τους, κυρίως μέσω των οίκων δημοπρασιών του εξωτερικού, τα οποία κατένειμε και στους γονείς του.
Ο πατέρας του, φιλοτεχνούσε τους πίνακες που φέρονταν έχουν την υπογραφή από γνωστούς ζωγράφους, διαθέτοντας πέραν της δεξιότητας του να ζωγραφίζει και ειδικές γνώσεις περί της ιστορικής και καλλιτεχνικής φύσης των δημιουργών τους, της εικαστικής σχολής ή του καλλιτεχνικού κινήματος – περιόδου που ανήκαν αλλά και της τεχνοτροπίας – θεματικής ενότητας που είχε έκαστος ο δημιουργός υιοθετήσει.
Εφάρμοζε διάφορα είδη – τεχνικές ζωγραφικής και χρησιμοποιούσε κατάλληλα υλικά ώστε να επιτυγχάνεται η δημιουργία πινάκων ζωγραφικής δήθεν αδημοσίευτων ή μη καταγεγραμμένων, οι οποίοι έφεραν υπογραφή του δημιουργού, παραπλανώντας τους υποψήφιους αγοραστές ότι επρόκειτο για γνήσια έργα τέχνης, τα οποία προέρχονται, είτε από ιδιωτικές συλλογές διακεκριμένων πολιτικών προσώπων ή γνωστών συλλεκτών του προηγούμενο αιώνα, καταλήγοντας μέσα από μεταβιβάσεις – πωλήσεις στην οικογένεια της συζύγου του.
Για την πιστοποίηση της αυθεντικότητας των έργων, πέραν της πλαστογραφημένες υπογραφές γνωστών ζωγράφων, αποτυπώνει στο σώμα του έργου – στο πίσω μέρος του καμβά – δήθεν χειρόγραφες σημειώσεις, αφιερώσεις τους σημαίνοντα πρόσωπα της εποχής, καθώς και πλάστες σφραγίδες μεταβίβασης, εκ των οποίων κάποιες βρέθηκαν και κατασχέθηκαν σε κατ’ οίκον έρευνα, παρουσία δικαστικού λειτουργού, στοιχεία που μαρτυρούσαν τη φαινομενικά νόμιμη κατοχή του. Επιπλέον, κατήρτιζε ψευδείς σπουδές των έργων που πλαστογραφούσε, δήθεν υπογεγραμμένες από επιφανείς ιστορικούς τέχνης της χώρας ή πρώην διευθυντές της εθνικής πινακοθήκης, μέσω των οποίων πιστοποιείται η γνησιότητα του έργου.
Γι’ αυτό, χρησιμοποιούσε ονόματα ιστορικών, η πλειονότητα των οποίων έχει αποβιώσει σε μια προσπάθεια να καθίσταται δυσχερής η ταυτοποίηση της γνησιότητας των σπουδών αυτών. Η υπήκοος Ρουμανίας, μητέρα του 35χρονου και σύζυγος του 61χρόνου, παρείχε το γνωστικό πλαίσιο και τα οικογενειακά δεδομένα προγόνων της από την εποχή του Τσαουσέσκου, βάσει του οποίου οργάνωναν τη διαδρομή μεταβίβασης των έργων από τους αρχικούς δημιουργούς των έργων σε πολιτικά πρόσωπα της εποχής – πρέσβη Κορνήλιου Μανέσκου – σε γνωστούς συλλέκτες – Κόμης, Daniel Henry Kahnweiler, Αλέξανδρος Ιόλας- καταλήγοντας στην ίδια, μέσω του πατέρα της υπηκόου Ρουμανίας. Συζητούσε και συναποφάσιζε με πατέρα και γιο τον καταλληλότερο τρόπο αντιστοίχισης των έργων ως προς την προέλευση του σε σχέση με τους συλλέκτες. Επιπροσθέτως, παρουσιαζόταν η ίδια στους υποψήφιους αγοραστές ως συλλέκτρια έργων τέχνης, ισχυριζόμενη ότι είχε κληροδοτηθεί από τον πατέρα της στρατηγό επί προεδρίας Τσαουσέσκου.
Ο 56χρονος, εντάχθηκε στην εγκληματική οργάνωση ως μέλος τουλάχιστον από το 2014, γνωρίζοντας την εγκληματική δράση, την οποία αποδέχτηκε ενεργώντας από κοινού. Ο συγκεκριμένος, στο πλαίσιο της οργάνωσης, εκτελούσε επιμέρους εργασίες έναντι αμοιβής. Συγκεκριμένα είχε εξουσιοδοτηθεί από την Ρουμάνα σύζυγό του ζωγράφου και μητέρα του 35χρονου να παραδίδει τους πλαστούς πίνακες σε εμπόρους έργων τέχνης στην Αττική και να εισπράττει το χρηματικό αντίτιμο από την πώληση τους, λαμβάνοντας και ο ίδιος οικονομικό όφελος.
Συνέδραμε στην παραλαβή ξυλοκιβώτιων και στην συσκευασία των πινάκων εντός αυτών, καθώς και στην παράδοση του στην μεταφορική εταιρεία για την αποστολή τους στο εξωτερικό, ενώ παραλάμβανε τα πλαστά έγγραφα – πιστοποιητικά – σφραγίδας και γενικότερα ενεργούσε ως οδηγός μεταφορέας για λογαριασμό της οικογένειας. Το άτομο από το Ψυχικό με τις αρμενικές ρίζες, ιδιοκτήτης καταστήματος κατασκευής σφραγίδων στο κέντρο της Αθήνας, κατασκεύαζε κατ’ εντολή του πατέρα, τις σφραγίδες που χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση των πλαστών τίτλων κτήσης των πινάκων, αλλά και για την αποτύπωση τους στην οπίσθια όψη των έργων.
Δεδομένου ότι οι σφραγίδες κατασχέθηκαν από την οικία του ζωγράφου, αφορούν σε γνωστούς δημιουργούς έργο τέχνης, αλλά και επισήμως κρατικούς ιδιωτικούς φορείς, ιδρύματα γκαλερί της Ελλάδας της Γαλλίας και της Ρουμανίας – υποθηκοφυλάκειο του κράτους, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Presidentele Republicu Sosiiste Romania – δεν μπορεί παρά να γνώριζε για την παράνομη χρήση τους, τουλάχιστον στο πεδίο της κατάρτισης πλαστών εγγράφων, αφού η κατοχή των σφραγίδων από ιδιώτη δε δικαιολογείται, την οποία αποδέχτηκε ενεργώντας κατασκευάζοντας τες.
Άριστοι γνώστες της Ιστορίας της Τέχνης
Στην παράγραφο που αναφέρεται στις προπαρασκευαστικές ενέργειες που έκανε το κύκλωμα, επισημαίνονται τα εξής: «Για την επίτευξη του στόχου της η εγκληματική οργάνωση προέβαινε σε μελέτη του ιστορικού πλαισίου όπου έζησε ο καλλιτέχνης του ιδιώματος του στην ζωγραφική, της διαδρομής του και λοιπά με σκοπό οι πίνακες να είναι αντιπροσωπευτικοί της εποχής που έζησε ζωγράφος και του καλλιτεχνικού κινήματος που υπηρέτησε. Προέβαιναν στην εξασφάλιση υλικών ζωγραφικής, χαρτικής ύλης παλαιού τύπου παλαιοπωλεία στην περιοχή Μοναστηράκι Αττικής, σφραγίδων και άλλων υλικών αλλά και μηχανημάτων – φούρνου- για την γήρανση – παλαίωσή των έργων μέσω της τεχνικής του ψησίματος των υλικών από τα οποία είχε κατασκευαστεί.
Φωτογράφιση έργων – εκτύπωση πολυσέλιδων σπουδών δίπλα στο περιεχόμενο και την αυθεντικότητα του έργου της οποίας της δήθεν υπέγραφαν – σφράγιζαν γνωστή ιστορική τέχνης, επιμελητές, αξιολογητές και εκτιμητές, καθώς και πιστοποιητικών – συμβόλαιο πώλησης που κατέγραφαν την υποτιθέμενη διαδρομή τους και πιστοποιούν την αυθεντικότητα τους.
Ανάπτυξη διεθνούς δικτύου προώθηση των έργων σε έμπορο έργων τέχνης και οίκος δημοπρασιών σε Αμερική καλή Αγγλία Γαλλία η οποία αναρτούσαν τα έργα σε ηλεκτρονικές δημοπρασίες και καταλόγους.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργούνταν μια ιχνηλασιμότητα για την φαινομενικά νόμιμη προέλευση κτήσης των έργων που δημοπρατούνται ως βασικό χαρακτηριστικό της πώλησης τους».
Οι αποστολές στο εξωτερικό και οι διαπραγματεύσεις με 17 γνωστούς οίκους
Όπως αναφέρεται στην δικογραφία, «η αποστολή των πινάκων στο εξωτερικό πραγματοποιούνταν κυρίως με μεταφορικές εταιρείες μέσω της αεροπορικής εταιρείας Skyway Air Cargo που εδρεύει στον Διεθνή αερολιμένα Αθηνών στα Σπάτα Αττικής. Από την έρευνα προέκυψε ότι τουλάχιστον από τον Αύγουστο του 2022, ο 35χρονος διαπραγματεύτηκε συνολικά με 17 οίκους δημοπρασιών και γκαλερί, την πώληση πινάκων και σχεδίων, φερόμενων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων στις χώρες Αμερική, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Γαλλία. Η Υπηρεσία μας απευθύνθηκε εγγράφως στους εν λόγω οίκους δημοπρασιών προκειμένου να διακριβωθεί η δράση και τα αντικείμενα. Όπως προέκυψε κάποια από τους οίκους δημοπρασιών αντελήφθησαν ότι πίνακες δεν ήταν αυθεντική, έπειτα από σχετική εξέταση γνησιότητας από δικούς τους εμπειρογνώμονες και αποσύρθηκαν ή τους επέστρεψαν στον αποστολέα τους, ωστόσο κάποια εξ’ αυτών πωλήθηκαν στην Αμερική και στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Η πραγματογνωμοσύνη από την ομάδα της Εθνικής Πινακοθήκης
Στις 19 Φεβρουαρίου 2023 και σύμφωνα με την πραγματογνωμοσύνη της 22ας Σεπτεμβρίου 2023, η οποία διενεργήθηκε από ομάδα ειδικών της Εθνικής Πινακοθήκης– Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, στα πειστήρια που βρέθηκαν στις οικίες του πατέρα και του γιου, συμπεραίνεται ότι τα έργα που εξετάστηκαν είναι εξ’ ολοκλήρου πλαστά και έχουν γίνει κατά απομίμηση του καλλιτεχνικού ιδιώματος ζωγράφων, στους οποίους αυτά αποδίδονται, υπογραφές που φέρουν είναι πλάστες και έχουν γίνει κατ’ απομίμηση των υπογραφών των ζωγράφων που φέρονται τα δημιούργησαν. Το προσδοκώμενο όφελος της οργάνωσης από την πώληση έργων τέχνης που ήδη εξετάστηκαν και κρίθηκαν ως πλαστά κατόπιν σχετικής πραγματογνωμοσύνης της Εθνικής Πινακοθήκης, αποτιμάται πως ξεπερνά κατά πολύ τις 120.000€, ενώ ο ακριβής προσδιορισμός αυτού από ειδικούς της Εθνικής Πινακοθήκης αναμένεται το προσεχές χρονικό διάστημα.
Τι είπαν οι συλλέκτες – θύματα, ιστορικοί τέχνης και συγγενείς ζωγράφων
Στο πλαίσιο της προανάκρισης εξετάστηκαν πρόσωπα που τα πιστοποιητικά που κατασχέθηκαν εμφανίζονται ως υπεύθυνοι από κρατικούς φορείς και οργανισμούς, σφραγίδες των οποίων βρέθηκαν και κατασχέθηκαν από την οικία του πατέρα και του γιου, οι οποίοι κατέθεσαν ενόρκως ότι είναι πλαστές, αξιολογητές – ιστορικοί τέχνης, οι οποίοι κατέθεσαν ενόρκως ότι ουδέποτε προέβησαν στην χορήγηση η προς υπογραφή των πιστοποιητικών γνησιότητας που συνόδευαν τους πίνακες, οικεία πρόσωπα ζωγράφων – ιστορικών τέχνης – επιμελητών της Εθνικής Πινακοθήκης που ομοίως επιβεβαίωσαν ότι υπογραφές – σφραγίδες που εμφανίζονται στα ελληνικά πιστοποιητικά – πειστήρια οι πλάτες και ιδιώτες – αγοραστές που εξαπατήθηκαν από την εγκληματική οργάνωση.
Οι τέσσερις πίνακες και η μυστηριώδης αυτοκτονία του θυρωρού
Στην δικογραφία γίνεται αναφορά και σε ένα πολύ περίεργο συμβάν, το οποίο ήρθε στην επιφάνεια από την έρευνα που έκαναν αστυνομικοί τον Μάιο. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην δικογραφία: «Στις 11 Μαΐου 2023 κατασχέθηκαν επιπλέον τέσσερις πίνακες ιδιοκτησίας του 61χρόνου ζωγράφου οι οποίοι φυλασσόταν προσωρινά σε ισόγειο χώρο οικίας ενός 53χρονου στο κέντρο της Αθήνας, Στην οδό Κλεομένους όποιος δύο μήνες νωρίτερα και συγκεκριμένα την 1 Μαρτίου 2023 αυτοκτόνησε δι’ απαγχονισμού».
Οι λογαριασμοί
Από τον έλεγχο που πραγματοποίησε η Δίωξη Οργανωμένου Εγκλήματος Κρήτης μετά από σχετική παραγγελία της εισαγγελίας πλημμελειοδικών Ηρακλείου και η Β’ Υπό διεύθυνση του ΣΔΟΕ Αττικής, προέκυψε όπως αναφέρεται στη δικογραφία ότι «πατέρας, γιος και μητέρα δεν εμφανίζουν καμιά επιτήδευση ούτε εργάζονται σε καμιά επιχείρηση. Από τα πρώτα οικονομικά στοιχεία προκύπτουν αρκετά μεγάλα ποσά καταθέσεων κυρίως στο λογαριασμό του γιου από οίκου δημοπρασιών του εξωτερικού, δεδομένα που βεβαιώνουν τα στοιχεία της έρευνας.
Έπειτα από σχετικά αιτήματα της υπηρεσίας μας διατάχθηκε η διενέργεια πλήρους οικονομικού – ιδιοκτησιακού ελέγχου περιουσιακής κατάστασης της οικογένειας από την Επιχειρησιακή Διεύθυνση ΣΔΟΕ Αττικής, προκειμένου να διακριβωθούν τα χρηματικά ποσά που κάνεις πράξη μέσω του ελέγχου κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών και τα στοιχεία των καταθετών – αγοραστές έργων τέχνης κλπ) αλλά και η διοχέτευση αυτών σε αγορές επιχειρήσεων και ακινήτων.
Έπειτα από έλεγχο που ενήργησε το ΣΔΟΕ, προέκυψε ότι το συνολικό ποσό πιστώσεων που διενεργήθηκαν στον τραπεζικό λογαριασμό του γιου από 01/01/2016 έως και 13/02/2023, είναι 305.140 ευρώ. Τα ποσά που βρέθηκαν στο λογαριασμό της μητέρας του για το ίδιο χρονικό διάστημα είναι 67.619 ευρώ, ενώ για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα δεν βρέθηκαν καταθετικοί λογαριασμοί του πατέρα χωρίς να δηλώνει εισοδήματα η επιτήδευση στις σχετικές φορολογικές τους δηλώσεις.
Γίνεται μνεία ότι τα παραπάνω ποσά δεν αντικατοπτρίζουν το πραγματικό οικονομικό όφελος που τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης έχουν αποκομίσει από την παράνομη δράση τους, αφού όπως ασφαλώς έχει προκύψει από τα κρητικά δεδομένα, μεγάλο μέρος των χρημάτων που αποκόμισαν από την πώληση πινάκων στην εγχώρια αγορά, καταβάλλονταν τοις μετρητοίς.
Η έφοδος
Την 1 Νοεμβρίου μετά από παραγγελία της 16ης Τακτικής Ανακρίτριας της Εισαγγελία Κωδικών Αθηνών, διενεργήθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής από αστυνομικούς του Οργανωμένου Εγκλήματος Κρήτης με τη συνδρομή αστυνομικών της Υποδιεύθυνσης Διώξεις Ναρκωτικών και του Τμήματος ασφαλείας Συντάγματος κατοίκων έρευνες στα σπίτια του πατέρα, του γιου και της μητέρας, όπου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν: Τέσσερις πίνακες ζωγραφικής με κάδρα και ένας χωρίς κάδρο με υπογραφές και οπισθόγραφες γνωστών ζωγράφων, πλήθος εγγράφων – υπεύθυνες δηλώσεις, βεβαίωση γνησιότητας και λοιπά – σχετιζόμενων με την αγορά πώληση έργων τέχνης, 26 σωληνάρια με χρώματα διάφορων ειδών, έξι πινέλα διαφόρων ειδών και μεγεθών, πέντε σπάτουλές ζωγραφικής, ένας φούρνος για ψήσιμο πινάκων ζωγραφικής και δύο φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές.
Συνολικά από τις έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί από τον Φεβρουάριο μέχρι και την 1η Νοεμβρίου 2023, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:
-18 πίνακες ζωγραφικής (-10- εκ των οποίων οι πλαστοί κατόπιν πραγματογνωμοσύνης),
πλήθος σφραγίδων διαφόρων φορέων,
πλήθος εγγράφων (εξουσιοδοτήσεις, ιδιόχειρες επιστολές, πιστοποιητικά, υπεύθυνες δηλώσεις)
-2 λάπτοπ,
-2 μεταλλικοί φούρνοι που χρησιμοποιούνται για την παλαίωση έργων τέχνης και
σωληνάρια, πινέλα και σπάτουλες ζωγραφικής.